LOGOTIP
Imprimir Recomanar
PRESENTACIÓ
LOGOTIP
PROJECTES
PATROCINADORS
PLATAFORMA
ENLLAÇOS
CONTACTAR

Quatre coses sobre el logotip d´ODAS. Aquí, com en qualsevol altra estratègia comunicativa, tot és el que sembla; si bé la dificultat consisteix en desentranyar tota la complexitat de l´aparença i així retornem circularment al punt de partida. Si tot consisteix al capdavall en un exercici retòric, si el pes de les coses rau en l´efecte que produeixen —sense embuts, que en tenen—, el conflicte entre forma i contingut es desemmascara com un estèril trencaclosques. El que sí que caldrà reconèixer com a factors determinants dels discursos són dues coses. En primer lloc, llur càrrega d´autoritat, llur nivell de competència, davant d´aquells altres que disputen el mateix nínxol. També els discursos entenen d´ecologia. En segon, l´èmfasi amb el qual aquests es plantegen llur naturalesa retòrica: el flux indistint de la formacontingut. Es tracta aleshores d´una qüestió que ateny la consciència del fons últim de la comunicació, més que no pas a la pragmàtica dels missatges, indiferenciada pel que fa als seus objectius: persuadir. En aquest punt, la consciència sobre la naturalesa precisa de la comunicació —del discurs— promou el joc més seriós que és possible encetar sobre el tauler del llenguatge.

Però caldrà tornar sobre les passes: del tauler del llenguatge, al cavallet del pintor o a la taula de dibuix, si és que encara en queda quelcom. O tal vegada ni tan sols no ens hem mogut? Un altre cop al començament: el lotogip d´ODAS. I primer la seva faceta figurativa, icònica, que per haver-se sotmès a una estilització geomètrica juga de mentida a escamotejar-se a l´ull. La figura és un telescopi orientat que s´estintola sobre la fàbrica de l´observatori; la figura és també una sinècdoque només a mitges perquè els seus murs són ja observatori ad lítteram. Però no hi ha funció icònica sense funció simbòlica, per això l´edifici representa igualment allò que allotja: un determinat objectiu, un objecte d´estudi concret, un específic procedir. ODAS aspira a un rigor seriós, aquell que hom adquireix només després de superar la mirada càndida, aquell que sap que a la mirada l´ha de seguir una remirada. Mai no s´ha d´oblidar que en el telescopi sempre hi pot quedar alguna pestanya, i que la vocació científica mai no podrà deixar d´ésser problemàtica. Raó per la qual l´estilitzat telescopi d´ODAS porta enganxat un sintètic perfil ocular.

Com que tot és el que sembla, convé afinar les aparences. Perquè el telescopi no només és carcassa, plàstic i metall, perquè hi té moltes coses dins, el telescopi està sempre en gestació, donant forma sense parar. El coneixement és sempre astronòmic. Així també l´ull: prenyat d´humors i d´imatges de cap per avall a munts. Perquè el coneixement té una vocació generadora tant com acumulativa no pot amollar les amarres i traçar línies rectes. El coneixement segueix el seu decurs espiral que, tard o d´hora, d´una manera o d´una altra, el porta a l´origen de nou. Afeli, periheli, òrbites el.líptiques que mai no es descentren del tot. D´alguna manera, el coneixement conserva una estima pel gir i la rotació, com el telescopi en la càpsula de l´observatori i l´ull en els seus dominis. Només en cada cicle els acumuladors es troben en plena càrrega i només així s´esdevé l´originalitat del coneixement. També el telescopi d´ODAS està captiu d´un gir perpetu; no podria sinó ésser així. En cada rotació es perd el metall i l´aparença, l´òxid dels protocols, la carnalitat de la mirada, ultra la faceta icònica, i tot per a esdevenir símbol: el telescopi convertit en una «A» invertint-se. A l´origen tot és posat cap per avall. O és al revés, cap per amunt?: el bòvid transformat en alfabet. «A» d´alfabet, «A» de pensament, «A» de principi i de paraula, «A» de creació divina i humana, «A» d´admiració i reverència, «A» d´art, «A» d´humil poema visual, «A(h!)» de l´ull atònit.

AVÍS LEGAL - © ODAS 2016